Vysílání TMC v ČR

Obecně vše o službě TMC v ČR.
Odpovědět
Uživatelský avatar
fox50
Příspěvky: 885
Registrován: 16.1.2008, 12:29
Bydliště: Praha

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36784Příspěvek fox50

K díky se připojuji i já. :?:
TomTom Go920 app: 9.510 + 8GB SD + RDS-TMC 4V00.010.2
Mapa: Europe 930.5563
TomTom Home 2.9.7.3256
Škoda Octavia 4x4 1.8T, 110 KW
rochovaf
Příspěvky: 27
Registrován: 20.5.2010, 18:18
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36805Příspěvek rochovaf

Zdravím již otrlé diskutéry na tomto fóru kde jsem nováček.
Narazil jsem na tyto stránky díky tomu, že se zabývám zpracováním dat z JSDI a jedna věc mi vadí.
Vaše absolutní neznalost nebo nepochopení toho co je JSDI! viz citace již tedy starší:
Tonny píše:Citace z odkazu níže:
Takže nejen JSDI /zřejmě přejmenovaný na NDCI/, ale i CDI2, stránky Policie, které jsou mi v autě za jízdy k ničemu, a OLDA - takže to máme už minimálně 4 databáze, které poskytují "přesná data" z nepřesných a neúplných vstupních dat.
Dotaz: Kdo selhal?
Odpověď: Nevím, ale z laického pohledu to vidím jako problém koordinace složek, budování čím dál více nepotřebných nepotřebných databází velice dobře placenými lidmi, když by mohla být jedna databáze jednotná a dále z nezájmu státních orgánů věc analyzovat, řešit a navrhnout levnější a účinné řešení.
Hlavně, že se už nejméně dva roky Koordinuje.
Pokud je koordinace dobře placený flek nakonec proč ne, kam spěchat???
Čím déle to nebude fungovat, tím déle bude co koordinovat.
Sbohem RDS TMS v ČR....
JSDI je systém, který má sbírat data z jiných subsystémů a vytvářet tak JEDEN zdroj veškerých informací, které jsou využitelné pro dopravní zpravodajství, telematice apod.. Tato skutečnost neznamená, že nemůže existovat subjekt jako je GA, který má vlastní databáze, stejně jako může existovat více poskytovatelů vysílání TMC. Nikdo jim nepřikazuje, kde mají brát data. Z citace dále vyplývá, že dotyčný netuší, co je systém CDI2 a co je JSDI, dále co je NDCI atd. Pletou se tady neustále jabka s hruškama a zbytečně to snižuje kvalitu a věcnost diskuze. Neustále se řeší vysílání přes rádia a chyby v LT. Ano, ale ty nesouvisí přímo s tím, čím se zabývá p. Zvára. On má koordinovat JSDI, pro tento systém jsou LT v podstatě jen jakýmsi číselníkem, který vytváří jiná společnost. Co se týče onoho vysílání v rádiích, tak tady je nutno zdůraznit, že kdokoliv má možnost požádat o poskytování dat z JSDI před DDR a na základě smlouvy zcela zdarma poskytovat tyto informace dalším subjektům. Jak s nimi ČRo či někdo další naloží (které informace předá posluchačům) je jen na jeho uvážení.
Přijde mi proto nepochopitelné, že se tady na JSDI a pana Zváru pořád naráží ve věcech, které opravdu nemůže tak úplně ovlivnit. Možná by nebylo od věci se seznámit s touto problematikou více (lze najít desítky dokumentů které se jí věnují) a ne jen
http://www.poi.cz/phpbb/download/file.php?id=1773. Pak by zde nezaznívaly hlášky typu "v ČR to děláme zase po svém". Je zde naopak snaha vytvořit jednotný systém, a toto trvá, to je jasné. Používají se k tomu standardy stejné v celé ČR, kdo z vás tady ví něco o ČSN EN ISO 14819-x, kdo z vás měl možnost si přečíst něco o tom, jak vypadají data z DDR?

Prosím zkuste se více informovat než začnete zase nadávat na zbytečnost této instituce a práce p. Zváry.

Jinak zdravím diskutující a věřím, že budu schopen občas přidat postřehy z pohledu člověka, který data přes DDR bude přijímat a zpracovávat.
V dalším příspěvku se pokusím vložit více odkazů na zajímavé dokumenty, snad se mi je podaří nalézt ještě jednou.
František Rochovanský
Webdispečink.cz
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36806Příspěvek Tonny

Vážený pane, od doby, ze které jste použil citaci došlo k podstatnému posunu v diskusi.
Mimochodem, bylo by vhodné se seznámit i s historií diskuse dříve -před rokem, protože Váš je příspěvek neznalostí předešlého vývoje zde vytržen z kontextu.

Možná by bylo dobré, kdyby jste se podíval i na dříve uvedené odkazy schematu systému, který je zde diskutován a kde je jasně uveden system RDS TMC jako plnohodnotná složka NSDI.

Celý problém není v zaměření NSDI, ani v osobě pana Zváry, ale spočívá v tom, že od roku 2006, kdy tento materiál vzala na vědomí vláda ČR je system RDS TMC v ČR ve srovnání s Rakouskem a Německem použitelný pouze velmi omezeně.

Prosím tedy, aby jste se před další diskusí seznámil s vývojem debaty zde, aby jste vzal do úvahy posun za poslední cca 3 týdny až měsíc a by jste se na věc podíval z hlediska ne "zpracování " dat, ale z hlediska praktické využitelnosti v provozu.

Je jednoduché zde psát o "neznalosti" - je obtížnější vysvětlit, proč to v A a D funguje a u nás ne. A vemte prosím do úvahy, že pan Zvára má ve svém podpisu cituji:
"koordinátor realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR
Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR a ŘSD ČR
603505855, jzvara@volny.cz"
z čehož vyplývá, že jeho záběr je širší, než vy uvádíte a že jsme z tohoto pohledu požadovali vysvětlení.

Děkuji Vám. Nemusíte se mnou souhlasit, ale prosím aby jste zde nevytrhával souvislosti. Posun v debatě ke kladnému pohledu je značný a vy zde otevíráte něco, co dnes, po vysvětleních pana Zváry v podstatě ztratilo smysl.

Ještě chci dodat maličkost - za zhruba rok debat zde jsme se dozvěděli, že dosud není jasná koncepce, viz poslední odpovědi pana Zváry. je celkem jedno, jestli za pouze omezené možnosti použití zodpovídá JSDI, NDIC, některé z ministerstev nebo kdo vlastně. Důležité je, že zatímco venku to má smysl a dá se to použít, tak u nás, v ČR ne.

Za to, že se pan Zvára odpovědí ujal děkujeme. Snad se bude i zde navigační systém s RDS TMC použít. A není třeba zde používat citace vytržené z kontextu.

Jak píšete, vám vadí, že je zde uvedeno něco, co dle vás není zcela správně, - můžete mít pravdu. Otázkou je, proč vám nevadí, že RDS TMC nedělá to, co dělat má a v zahraničí už dlouho funguje.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

rochovaf
Příspěvky: 27
Registrován: 20.5.2010, 18:18
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36807Příspěvek rochovaf

Zde jsou slíbené odkazy:
http://jsdi.eu/cs/uvod/
http://www.its-portal.cz/
http://www.rds-tmc.cz/cz/dokumenty.html - zde je řada dokumentů
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/5C4DE7D ... l_JSDI.pdf - návrh projektu JSDI
http://download.arcdata.cz/konf/2009/sb ... ce-web.pdf od strany 23 příspěvek p. Zváry
http://www.isss.cz/archiv/2009/program.asp najeďte si na Dopravní informace a dopravní data pro veřejnou správu a bezpečnost dopravy, více prezentací od různých autorů z 7.4.2009, doporučuji projít i prezentaci zaměřenou na mýta, je tam o využití pro telematiku
http://www.babtie.cz/download/cs_study_ ... e_JSDI.pdf Prezentace p. Zváry 15.10.2009 !NEJNOVĚJŠÍ!

Něco z konferencí GIS Ostrava:
http://gis.vsb.cz/GIS_Ostrava/GIS_Ova_2 ... rs/033.pdf
http://gis.vsb.cz/GIS_Ostrava/GIS_Ova_2 ... rs/082.pdf

Přeji pěkné počtení a doufám, že to zájemcům více přiblíží problematiku kolem JSDI.
František Rochovanský
Webdispečink.cz
rochovaf
Příspěvky: 27
Registrován: 20.5.2010, 18:18
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36808Příspěvek rochovaf

Ano, jsem si vědom posunu, ale popravdě za posledních pár hodin jsem tuto diskuzi prošel celou a člověk už pomalu neví co kdo napsal v posledním týdnu nebo roce.
Možná by bylo dobré, kdyby jste se podíval i na dříve uvedené odkazy schematu systému, který je zde diskutován a kde je jasně uveden system RDS TMC jako plnohodnotná složka NSDI.
Které schéma toto ukazuje? Znám pouze schéma, kde je RDS-TMC na stejné úrovni jako DIC měst, portál veřejné zprávy a DDR. Zde opakuji je důležité si uvědomit, že provozovatelem RDS-TMC NENÍ ani ŘSD, ani MD ani MV ani NDIC. Jedna věc tedy je, jaká data JSDI poskytuje distribučním kanálem pro RDS-TMC a druhá, co se objeví ve vysílání provozovaném ČRo. Srovnání s Rakouskem a Německem nechci takto provádět, nemám s ním zkušenosti, ostatně stejně jako s TMC. Opět opakuji, pro mě je podstatné, jestli ta data jsou v pořádku v JSDI, pokud je zmrší poskytovatel RDS vysílání a dále ještě špatně vyhodnotí navigace, to není chyba koordinátora.
z čehož vyplývá, že jeho záběr je širší, než vy uvádíte a že jsme z tohoto pohledu požadovali vysvětlení.
Jak jsem uvedl, RDS-TMC z mého pohledu není jen záležitost p. Zváry. Co se týče vysvětlení narážel jsem hlavně na poznámky stylu vyhozené miliony, korýtko pro pana Zváru apod. Nikde jsem zde nenalezl odkazy na zdroje, ze kterých mohou diskutující čerpat a většina příspěvků (byť staršího data) vypadá na to, že poznatky diskutujících jsou založeny jen na příspěvcích pana Zváry.

Takže příspěvek byl kritikou cílenou na to, aby se zájemci dále informovali.... a omlouvám se pokud se předchozí příspěvek dotkl s ohledem na vývoj diskuze v posledních dnech některých zde přítomných. Do jisté míry mi to připadalo jako diskuze na iDnes.cz a podobných serverech.
František Rochovanský
Webdispečink.cz
Uživatelský avatar
Jirásek
Příspěvky: 2963
Registrován: 25.11.2006, 15:31
Bydliště: matička stověžatá Praha, destinace Suchdol
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36809Příspěvek Jirásek

Hlavně se, prosím, chlapi nehádejte :usmev:
A slušná diskuze nemůže nikoho urazit, pouze hlupáka. Samozřejmě, mnoho lidí je rozčarováno, v mnoha případech očekávají od TMC zázraky. To nenarážím na Tonyho a další, kteří se v problematice částečně, či více, orientují a mají s navigacema zkušenosti, ale především na začátečníky, kteří si pořídí navi s RDS a očekávají obecně od navi že bude absolutně bezchybně a ideálně navádět, vyhýbat se problémům a pod. Navíc všemu slepě důvěřovat. A potom píší zoufalé kritiky jako na zmiňovaném IDěsu.
Domnívám se však, že je stále co zlepšovat. A to na všech úrovních celého systému.
TomTom GO 1005T;Garmin eTrex Vista HCx; Samsung Galaxy3; PC: Win7, Win8, Android
Uživatelský avatar
fox50
Příspěvky: 885
Registrován: 16.1.2008, 12:29
Bydliště: Praha

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36810Příspěvek fox50

Zde se řeší vysílání RDS-TMC jako celku.

Jako uživatelé vidíme až výsledek zpracování několika subjektů a to JSDI jako dodavalate dat, nějaké rádio jako vysílatele RDS, CEDA jako dodavatel LT, výrobce navigace.

Protože na konci tohoto řetězu je něco špatně, hledáme od začátku do konce problém, první je JSDI a otázka zda je vůbec dejme tomu dopravní zácpa v systému JSDI. Pokdu ano, zda je možné ji přes RDS-TMC vysílat (CEDA LT, JSDI zařazení do RDS-TMC kanálu). Pokud ano zda je přijata rádiem (CRO) a zda je správně odvysílána. A nakonec zda je správně zobrazena na navigaci.

Momentálně jsme na začátku našeho pátrání, jako fórum máme omezené možnosti získávání nějakých oficiálních informací. Zatím to řešíme dotazama na pana Zváru a JSDI. Snažíme se dopátrat zda je JSDI vůbec chopna dopravní událost do RDS-TMC dostat. Aneb zda vůbec máme na navigaci nějakou tu dopravní událost vůbec hledat. Zdá se z vyjádření pana Zváry že v novém Webu bude sekce kde bude vidět jaké informace se z JSDI dostávají třeba do ČRO, až tohle bude potvrzeno, můžeme se jít ptát na rádio proč data které poskytuje JSDI nejsou vysílána. A tak dále, až dorazíme k tomu že stejná data přijímají různé navigace jinak a budeme bombardovat TomTom proč na Garminech je událost hlášena a TomTom neukazuje nic.
Naposledy upravil(a) fox50 dne 21.5.2010, 10:40, celkem upraveno 1 x.
TomTom Go920 app: 9.510 + 8GB SD + RDS-TMC 4V00.010.2
Mapa: Europe 930.5563
TomTom Home 2.9.7.3256
Škoda Octavia 4x4 1.8T, 110 KW
rochovaf
Příspěvky: 27
Registrován: 20.5.2010, 18:18
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36811Příspěvek rochovaf

S tímto maximálně souhlasím, jinak věřím, že k lepší informovanosti poslouží i odkazy, které jsem uvedl, protože ano, je to řada spolupracujících systémů a v nějakém či nějakých může být chyba. Pak je také na místě rozebrat, jaké má ten který subjekt možnosti, aby ovlivnil kvalitu směrem k lepšímu. Těším se, že s p. Zvárou probereme řadu otázek ať už prostřednictvím tohoto či jiného fóra nebo osobně v Ostravě při exkurzi.

Abych trochu přiblížil čím se zabývám... prakticky nemám zkušenosti s používáním RDS-TMC což je to co se tady hlavně řeší. Vytvářím v současné době program pro zpracování dopravních informací (DI) poskytovaných z JSDI přes DDR. Cílem je vytvořit aktualizované mapové vrstvy s dopravními informacemi, tak že bude možné jednoduše vybírat jednotlivé typy událostí, úroveň silnic na kterých se mají zobrazovat či regiony (jen dálnice, silnice I. tř., Olomoucký kraj, Praha atd.). V podstatě vytvářím databázi, která bude kopií toho co je v JSDI a bude možné ji využít i pro plánování nových a optimalizaci stávajících tras v systému Webdispečink (což je mimochodem jeden z mnoha určený nejen k monitoringu vozidel). Tolik k tomu, proč tolik narážím na rozdíl RDS-TMC a JSDI jako takový :) ono to TMC mě vlastně až tak nezajímá, pokud je OK výstup z JSDI. No uvidíme, zatím pracuji na SW...
František Rochovanský
Webdispečink.cz
Uživatelský avatar
fox50
Příspěvky: 885
Registrován: 16.1.2008, 12:29
Bydliště: Praha

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36812Příspěvek fox50

V tomto kontextu mě ještě napadá druhá lišácká možnost a to že bý se nám podařilo dohodnout připojení na DDR a stahovat si data pro RDS-TMC sami a porovnávat. Ale to už jako veřejnost asi zacházíme moc daleko. :D

Tedy nechat si poslat z DDR data pro RDS-TMC + lokalizaci souřadnicema, tím si ověříme že daná událost je zařazena do RDS (přítomností RDS lokalizace). Při troše programátorské dovednosti by mohla vzniknout mapa (třeba na podkladech http://www.mapy.cz) s událostma předávanýma z JSDI do RDS-TMC.

Což je právě to co pro první krok našeho pátrání potřebujem :D
TomTom Go920 app: 9.510 + 8GB SD + RDS-TMC 4V00.010.2
Mapa: Europe 930.5563
TomTom Home 2.9.7.3256
Škoda Octavia 4x4 1.8T, 110 KW
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36813Příspěvek Tonny

Jak se zdá, najdeme společnou řeč. Vytvářet software, kde je cílem mapová vrstva jak píšete je něco, podpoří v konečném důsledku i výstup pro RDS TMC - jen škoda, že to vidíte jen z toho "vašeho" pohledu.
Možná by bylo dobré se zde poptat a načerpat zkušenost z praktického provozu RDS TMC.

Jak psal kolega fox, hledáme místo, které omezuje využití RDS TMC v paraxi, Jsem moc rád, že se po delší době podařilo opustit tu platformu "diskuse", kde se doslova nadávalo a špičkovalo, a že se diskuse posunula do věcného hledání. Díky všem, kdo bez emocí a opravdu věcnou diskusí pomohou najít toho zakopaného psa.

Pokud bych za sebe měl vyjádřit názor, pak srovnáním na stránce http://www.dopravniinfo.cz a toho, co signalizuje navigace TOMTOm s přijímačem RDS TMC docházím k závěru, že jsou pravděpodobně dva nejvíce omezující prvky v tomto procesu. Jedním z nich jsou nedostatečně podrobné LT a druhým bude zřejmě množství dat, které je systém schopen přenést.

K tomu prvnímu by se dalo uvádět množství připomínek, ale pokud např. LT neumožní uzavřít krom úseku dálnice i sjezd či nájezd /viz Brno centrum-Vídeňská/, pak nemlžeme počítat s tím, že by navigace správně indikovala /to jen příklad/.

Ke druhému - např. už vícekrát uvedené vysílání uzavírek "mimo oblast" -tedy vysílač v Plzni vysílá uzavírku u Břeclavi. to už se ale opět dostáváme k tomu, že chybí legislativa a ČRo si může vysílat, co uzná za vhodné - i když dle pana Zváry existuje studie na koncepci vysílání /viz jeho dřívější odpovědi/.

Tak by se dalo pokračovat - tedy cílem zde je vylučovací metodou se dobrat k místu, kde se info pro RDS TMC "ztrácí" nebo kde se nezobrazí...
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

rochovaf
Příspěvky: 27
Registrován: 20.5.2010, 18:18
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36814Příspěvek rochovaf

Pokusím se získávat informace i o TMC vysílání, hned na první pohled právě zaráží to, co se tu často opakuje, i v posledním Vašem příspěvku a to, že se vysílá jedna množina informací pro celou ČR bez ohledu na daný region...
Ideální by podle mého názoru bylo, aby každý vysílač vysílal primárně aktuální změny v dané lokalitě a pak případně hlavní tahy.... když budu na cestě Olomouc - Brno - Praha, tak mě zajímá: co se nyní děje v okolí Olomouce (to je bez debat) ale zajímá mě třeba i sousední kraj - okolí Brna, a pak hlavní tahy D1....
Napadá mě myšlenka, nevím jak dobře realizovatelná ze strany ČRo nebo i třeba Českých radiokomunikací nebo komu vůbec patří všechny ty vysílače na kterých vysílají komerční rádia:
Poskytovat data z lokality pokryté (a nepřekryté jiným) vysílačem + informace z okolních takovýchto oblastí + hlavní tahy v dojezdu řádově desítek minut mimo tuto oblast... samozřejmě je blbost aby se vysílalo něco co se děje na druhé straně republiky. A další věc.. taky nebudu vysílat v Brně, že 10 km před Prahou je nehoda, která zmizí než tam přijedu, a raději odvysílám informaci o uzavírce, která tam bude ještě měsíc..
Pro tyto věci je asi ideální ale ono osobní setkání s člověkem, který má daleko víc informací nejen o tom co je teď, ale co se chystá za měsíc, za rok....
František Rochovanský
Webdispečink.cz
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36815Příspěvek Tonny

...se vysílá jedna množina informací pro celou ČR bez ohledu na daný region....

není to zcela přesné - vícekrát zde bylo uvedeno, že se vysílá na kmitočtech Vltavy, Radiožurnálu a v Praze i Reginy. Každý z těchto okruhů má jiného poskytovatele dat, a každý tedy v konečném důsledku vysílá něco jiného. problémem je, že navigace si neumí "předvolit" poskytovatele. umí sice zvolit kmitočet, ale to je v praxi nepohodlné a stejně po ztrátě signálu přeladí RDS TMC na nejsilnější signál - tedy z hlediska uživatele "neznámo kam". Bylo opakovaně probráno, jen upřesňuji pro info.

Právě v teto oblasti jsme se zde asi mylně domnívali, že pan Zvára coby koordinátor má kompetence i tohle ovlivnit - tedy konkrétně to, co který vysílač vysílá za data. Bohužel... proto i ta počáteční averze, kdy jsme panu Zvárovi přikládali vzhledem k titulu větší možnosti, než má
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

rochovaf
Příspěvky: 27
Registrován: 20.5.2010, 18:18
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36816Příspěvek rochovaf

Ano, toho, že je víc poskytovatelů jsem si vědom, ale myslel jsem tím to, že v rámci jedno poskytovatele už nejsou data nijak diverzifikována podle regionu, kde se vysílá.
A koneckonců ona tato zde někdy kritizovaná nejednotnost není nutně na škodu, když se podíváme na to, jak je to jinde ve světě (na TMC fóru http://www.tmcforum.com/ jsem někde našel seznam poskytovatelů, každopádně pěkně to je znázorněné v prezentaci společnosti Destia k příležitosti zahájení poskytování TMC služeb v Polsku... http://www.destiatraffic.com/files/pres ... 042010.pdf (strana 7) a dále jen pro zajímavost je tam i ukázka sítě vytvořené z LT (strana 12).
V Německu je více poskytovatelů, ve Francii také, ve Španělsku a i takové Belgii jsou tři..
František Rochovanský
Webdispečink.cz
eidz
Příspěvky: 236
Registrován: 6.8.2009, 20:43

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36837Příspěvek eidz

Garmin 765 mi zobrazil:
JSDI_a_CRo
CRo-a-GA
TIx_xxx (nezáv jsem si neopsal, ale bylo to jen v Praze, že by Regina?)

Pro mě jako uživatele, který chce vypnout automatické ladění a zvolit si poskytovatele dopravních zpráv hádanka. JSDI - jasné. Prostě ofiko zprávy. CRo-a-GA - co to k čertu může být? Tipoval jsem tedy na reGinA, ale teď z příspěvku výše vím, že to byla chyba lávky. Pokud to tedy byly zprávy od řidičů ad bod 2), tak sice Radiožurnál v relaci Zelená vlna hlásil včera problém na jižní spojce (havárie kamionů), ale na CRo-GA byla jen zelená, tj. vše OK... TIx-xxx(bohužel si fakt nevzpomenu) to zaregistroval. JSDI mi taky problém nesignalizovalo.
Tj. včerejší cestování do Prahy z D11 (opět dle autorežimu TMC vše OK, ale stáli jsme už od Shellky) bylo velmi dobrodružný.

Otázka - bude možné textové informace (CRo-a-GA) v budoucnu volit tak, aby i bez klíčové překládací tabulky bylo zřejmé, o jaký druh zpráv jde? Jestli je to CRo nebo Impulz je mi jedno, tj. na jakých frekvencích se TMC posílá je věc technická. Já z názvu potřebuji vidět -JSDI, Global Ass. (teprve teď mi došlo, že GA bude asi Global Assistance).
Asi bude omezení v počtu znaků a právě proto info, že to je CRo je plýtvání třemi znaky.
Garmin nüvi 3790T - minulost
Garmin nüvi 765T - minulost
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36839Příspěvek Tonny

Dovolte osobní pohled na praktické použití systému RDS TMC v ČR.

Předem jsem se podíval na mapu na http://www.dopravniinfo.cz /dále MAPA/ a trošku se zorientoval v omezeních, které bych měl na trase očekávat. Jednalo se o několik oprav odstavného pruhu, dále někde u Velkého Meziříčí na D1 dvakrát převedení provozu do protisměru z důvodu opravy mostů a několik dalších, které se přímo netýkaly mé trasy, ale mohly ovlivnit plánování např. při výskytu kolon -viz dále.


Pátek, 21.5.2010, čas 16:00-19:00,
trasa Hodonín - D2 - D1 Velké Meziříčí západ - Žďár nad Sázavou - Chrudim - Pardubice.
Při odjezdu se navigace i RDS TMC "chytilo" v řádu vteřin, nakonec proč ne, na vysílač Babí lom ve Stavěšicích doslova vidím. Jen "jaksi" nevím, jestli si RDS TMC naladilo signál z Vltavy nebo z Radiožurnálu.
Indikováno bylo "za 117 km práce na silnici" bez časového údaje o zdržení.
Při cestě jsem v na D2 jel kolem asi dvou, možná i tří neindikovaných omezení na 80 km při uzavřeném a zúženém pravém pruhu - /na MAPĚ indikováno bylo/.
U Hustopečí jako obvykle několikrát "přeladění" RDS TMC, kdy ikonka práce na silnici asi dvakrát zmizla a znovu se objevila - důsledek různých poskytovatelů signálu pro vysílací okruhy.
Po nájezdu na D1 začínala cca 1,5 km za uzavřeným sjezdem Brno centrum neindikovaná kolona v obou pruzích, která chvílemi stála, chvílemi popojížděla, rychlostí do 40 km/h. Kolona se rozjela na "normální provoz" až ve stoupání ke Kývalce, tedy odhaduji cca po deseti až patnácti km.
Někde v tomto prostoru /tedy před Devíti kříži/ se definitivně ztratila indikace "práce na silnici" - dopravní omezení při opravě u Velkého Meziříčí navigace neindikuje, přestože se jede několik km v protisměru při omezení na 60 km/h. Od té doby až do Pardubic bylo RDS TMC bez jakékoli indikace, jen v oblasti u Nasavrk a Slatiňan na dobu kratší než několik desítek vteřin naskočily indikace o koloně ve městě Chrudim - zdůrazňuji, že navigace stále "měla" signál - tedy alespoň to indikovala zeleným terčíkem.


Neděle, 23.5.2010 od cca 10:00 v trase Pardubice, Žleby, Havl. Brod, Jihlava, D1, Slavkov, Kyjov, Hodonín 18:00.
Navigace, respektive RDS TMC mlčí, přesto, že na semaforech přes most u Havl. Brodu most /silnice 1. třídy/ jsme stáli asi 7 minut /kyvadlový provoz/, omezení na D1 před i za Velkým Meziříčím, vždy provoz sveden do protisměru neindikován.
U Devíti křížů jsem vjeli do průtrže mračen. Rychlost 30 km/h, rozsvíceno všechno co na autě mám, vidět nebylo, dálnice se ve sjezdu k Brnu změnila na potok, odhaduji na cca 10 až místy i více čísel vody /mimochodem, kam má odtékat voda při dešti, když je porost na okraji odstavného pruhu výše než těleso dálnice?/.
Tato průtrž postupovala od Olomouce směrem na jihozápad /zjištěno na radaru meteorologů/ - žádná informační tabule na dálnici o tomto podstatném vlivu na dopravu neinformovala. Informoval o ní Impuls.
Informační tabule nad dálnicí v pátek i v neděli sdělovaly, že si mám naladit RADIOŽURNÁL /kde šla předvolební agitace/ nebo že mám dodržovat rychlost. Jediné smysluplné informace byly o zavřeném sjezdu Brno Centrum a o práci na dálnici u VM - potvrzení, že data o omezení JSDI zná, ale RDS TMC je nemá.


Shrnutí:
Při cestě v pátek i v neděli navigace /RDS TMC/ neindikovala to, co MAPA na http://www.dopravniinfo.cz indikuje.
Pokud už něco navigace indikuje, tak bez časového údaje o zdržení.
Dochází k protichůdným indikacím - RDS TMC se přelaďuje na "nejsilnější" signál a tedy dochází ke změně indikace, zřejmě dle poskytovatele. //Dvě podstatná omezení na D1 u Velkého Meziříčí /provoz sveden do protisměru/ v pátek indikovala navigace jen asi k Devíti křížů, poté již ne, v neděli vůbec - na MAPĚ obě omezení byla//.
Kolony v Chrudimi navigace indikovala jen velmi krátce a nedostatečně bez udání doby zdržení - viz výše.
Kyvadlový provoz u mostu u Havl. Brodu neindikován vůbec, stejně tak obě omezení u VM na D1.

Můj závěr - a zakalkulovávám do něj všechny informace, které zde byly za poslední dobu uvedeny:

1. Spousta omezení je na MAPĚ indikována - zde je vidět pokrok v JSDI, RDS TMC je neindikuje.
2. Důležitá omezení /D1, D2/ navigace indikovala nedostatečně nebo vůbec, viz pátek ikona práce na silnici zmizla u Devíti křížů, přitom šlo o Velké Meziříčí - zřejmě data od různých vstupů.
3. Kolony Chrudim - indikace chvilku je, chvilku není není viz popis - zřejmě opět různá přijímaná data.

Vidím znatelný pokrok na MAPĚ na http://www.dopravniinfo.cz. Ne všechno, co je na Mapě je i v RDS TMC systemu, respektive navigace "to" nezobrazí. Nebo to v systému je, ale navigace přijímá data "jiného" poskytovatele - nejsem schopen posoudit, protože výstup RDS TMC z JSDI je pro uživatele nedohledatelný.
Osobně jsem přesvědčen, že se systém RDS TMC za daného stavu koncepce nedá použít pro rozhodování o trase jízdy v praxi nedá, a to ani na dálnici.

Důvodem je zřejmě to, že u některých typů navigací nelze zvolit poskytovatele dat a tedy dochází k přelaďování za jízdy s důsledkem chvilku indikace omezení ano, chvilku ne.
Druhým důvodem je zřejmě nedostatečná "hustota" LT, kdy nelze do systému zadat konkretní údaj v požadované formě - v minulých příspěvcích uvedený sjezd D1 Brno centrum - je zřejmé, že v případě správné indikace by navigace naváděla sjet už na Brno západ a řidič by tedy nemusel zajíždět až na Brno jih /informační tabule o tomto informují, tedy v systému data jsou/.
Třetím důvodem je to, že vysílače vysílají z hlediska lokality i nepotřebná data a dochází k naplnění přenosové kapacity systému RDS TMC - viz dříve zmiňovaná Plzeň, Břeclav - a zřejmě některá důležitá data nemají v dané oblasti tu správnou "důležitost" a tedy se do systémů ani nemusí dostat.

Systém RDS TMC v ČR je podle mého názoru silně podhodnocen. Navigací je dnes v autech nepočítaně - a RDS TMC, pokud by mělo úroveň by se dalo využít k operativnímu směrování dopravních proudů. Zatím je situace taková, že se tu na fóru asi dva roky bavíme o tom, co by to dle názoru řidičů mělo dělat.
Je pravda, že pan Zvára v poslední době vysvětlil a ozřejmil hodně a víme o systému, žez objektivních důvodů nelze chtít indikaci na 100 procent. Také víme, že je výrazný pokrok ve sběru a zobrazování dat na MAPĚ. Dnes uvíme, že RDS TMC pan Zvára nemůže moc ovlivnit, je odkázán na to, co ČRo vysílá na jednotlivých okruzích a také na to, jaká data ve formě lokalizačních tabulek jsou aktuálně k dispozici.


Co podle mne chybí, jsou nedostatečné výstupy ze systému. Zamýšlím se, jaká je možnost dostat informace ze systému k řidičům. Radiožurnál to svými relacemi nestíhá pokrýt. Tabule na dálnicích zatím smysluplné informace uvádějí jen ojediněle. RDS TMC, které by mohlo tím "výstupem" tak z různých důvodů není.

Přes znatelný pokrok je RDS TMC stále jen "pouhý doplněk" k plánování trasy s malou relevantností dat.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Odpovědět