Vysílání TMC v ČR

Obecně vše o službě TMC v ČR.
Odpovědět
jzvara
Příspěvky: 20
Registrován: 17.11.2007, 8:41

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36658Příspěvek jzvara

Ještě pro upřesnění
Jakékoliv dotazy týkající se dopravních informací a dopravní telematiky (včetně RDS-TMC) můžete již dnes směřovat na http://www.dopravniinfo.cz (volba Obálky v horním pravém rohu - Zaslat připomínku). Rád Vám odpovím na jakýkoliv dotaz na toto téma.

Souhrnné informace o způsobu využití RDS-TMC najdete na NOVÝCH v současnosti DOKONČOVANÝCH stránkách http://www.dopravniinfo.cz v sekci RDS-TMC.

OSDOBNĚ lze věci vysvětlit na exkurzi na NDIC, kterou můžeme pro Vás uspořádat. Termín Vám mohu navrhnout, pokud se společně na svém návrhu nedohodnete sami.

Jaroslav Zvára
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36660Příspěvek Tonny

Pane Zváro, děkuji, tohle je jiné kafe a cítím v debatě velmi pozitivní obrat..

Tohle jsou informace, které potřebujeme znát, a věřte, že ten negativismus vůči RDS TMC a přiznejme, že i vůči práci centra JSDI se podaří obrátit. Totiž nedostatečná funkčnost v porovnání např. s Rakouskem byla přisuzována práci centra a pro nedostatek informací zde eskalovalo negativní myšlení.
Ještě jednou díky za to, že jste se povznesl nad v minulosti zde psanými poznámkami a díky za Váš pozitivní přístup.

Před chvílí jsem Vám odeslal ze stránky http://www.dopravniinfo.cz dotaz k odstavci MIMOŘÁDNOSTI z vašeho předchozího příspěvku. Dotaz je formulován ke zjišťění, jak mohou řidiči přispívat s hlášením dopravních problémů. Vám to možná přijde nesmyslný dotaz, ale nikde zde ani na stránkách dopravniinfo.cz není uvedeno jak se řidiči mohou zapopjit - předpokládám, že přes zelenou vlnu ČRo.

Další zaslaný dotaz směřuje k možnosti ovlivnit vysílání ČRo - tedy RDS TMC na jejich vysílacích kmitočtech. Jak píšete, máte studii, která navrhuje řešení a to je jiné, než současný stav. je tedy možné z titulu vaší funkce "tlačit" na Čro i bez platné legislativy? Více a rozvinutí myšlenky přímo v dotazu.

..................................
Pro kolegy zde ještě dovětek
- sekce RDS TMC BUDE až v nové verzi stránek http://www.dopravniinfo.cz, v současné zkušební verzi zatím není.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36662Příspěvek Tonny

Vážení kolegové,
pan Zvára prakticky obratem odpovídá, zde je info:


1. dotaz směřoval k získávání infa od řidičů -zde je neupravená odpověď:
Dobrý den,

v současnosti využíváme především informací dopravních zpravodajů Českého rozhlasu.

NDIC má i vlastní bezplatné telefonní číslo, které se připravuje k použití.
Přihlásit jako dopravní zpravodaj s možností volat na toto číslo budete mít na nových webových stránkách http://www.dopravniinfo.cz při registraci. Vždy půjde o registrované a školené zpravodaje.

ŘSD ČR zároveň připravuje další kroky k organizovanému sběru dopravních informací od řidičů.

Na novém webu http://www.dopravniinfo.cz budete moci chybějící informaci (v tomto případě především uzavírku) předat také přímo se zakreslením do mapy.
Všechny informace od zpravodajů ověřujeme a budeme ověřovat tak, abychom eliminovali maximum nepřesností, kterých se řidiči mohou dopustit.


2. dotaz směřoval k tomu, jak "tlačit" na ČRo, aby v rámci svého vysílání RDS TMC vysílal to, co je účelné vysílat:

za vysílaný program jakékoliv rozhlasové stanice má vždy a pouze odpovědnost provozovatel této stanice ať už na základě licence nebo ze zákona.
Rozhlas veřejné služby musí uspokojovat požadavky všech posluchačů. Z toho vychází jeho program a služby.
Na ČRo nemůže "tlačit" nikdo jiný než posluchači, protože je to médium ze zákona nezávislé. A tak to musí být.

Věřím, že Vám náš web i služba RDS-TMC bude sloužit stále více.

A ještě jeden návrh - bylo by dobré na Vašem fóru definovat, co by pro Vás mělo být uspokojivou službou. Jak by cílový stav měl z Vašeho pohledu vypadat. Pak lze konkrétně odpovědět na jednotlivé otázky, které je třeba řešit pro dosažení plánované mety. Něco ta služba umí a něco také ne.

V posledním e-mailu pan Zvára píše:

Můžete na fóru sestavit skupinu otázek, na které by měla speciální sekce RDS-TMC na http://www.dopravniinfo odpovědět. Pokusím se informace zde připravované rozšířit i o odpovědi na některé další Vaše otázky. Ale definovat si cílový stav pro Vás přijatelný považuji za základní.

zdraví
Jaroslav Zvára
koordinátor realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR a ŘSD ČR 603505855, jzvara@volny.cz


Navrhuji tedy
, abychom zde definovali to, co by se dalo nazvat "uspokojivou" službou nebo "cílovým" stavem".

Nedělám si nároky na úplnost, ale cílový stav služby RDS TMC bych viděl asi takto:

Navigace má pro účely navigování na
Dálnicích,
Rychlostních silnicích,
silnicích 1. třídy,
na významných silnicích 2. třídy
taková data, která se dají použít k navigování /např. i s použitím nastavení automatického přepočtu trasy/ - rozumím nutnosti ověřování dat a časové prodlevy takto vzniklé.

K tomu je třeba zřejmě
- podstatně kvalitnějších lokalizačních tabulek ve smyslu hustoty bodů /viz v současné době nemožnost uzavřít nájezd či sjezd z D1 v Brně/ - LT - asi největší omezení systému RDS TMC
- aktuální info od řidičů /vždy bude jisté procento "zavádějících" informací, kdy někdo v dobré víře, někdo i schválně pošle chybnou informaci - nutnost ověření dat/
- aktuální info od složek organizujících dopravu - Policie, Složky záchraného systemu /zde hlavně o ukončení dopravního omezení/, složky organizující dlouhodobé opravy a uzavírky /stavební práce/
- zahrnout do systému vliv počasí, dopravní hustoty, kolon
- změna schématu RDS TMC co se vysílačů a pokrytí týká v návaznosti na lokalitu

..................................
Prosím kolegy o doplnění a o posun diskuse do pozitivního směru - rozhodně v tuto chvíli musíme akceptovat to, že ne za všechny problémy může JSDI a pan Zvára. Spíš bych to viděl, že systém jako takový je nastavený, ale vlivem chybějící legislativy prostě některé věci v daný moment realizovat nejdou.

Zkusme tedy vypracovat otázky, které bychom v nějaké finální formě panu Zvárovi poslali - viz jeho text výše. Nechci zde pět ódu na RDS TMC ani tento systém zcela zatratit, ale když pan Zvára přistoupil na tento způsob komunikace, je třeba vyzískat a vytěžit co nejvíce informací - už jenom proto, abychom dokázali posoudit, co je problém JSDI jako centra, co je problém lokalizačních tabulek, co je problém složek, které data do systému dodávají atd.

Dále prosím o návrh termínu exkurze v OSTRAVĚ - osobně bych rád viděl, jak vše funguje a co nejvíc bych si přál diskutovat o tom, jak zdejší forum, v přeneseném slova smyslu široká řidičská obec může přispět k rozvoji kvalitního dopravního zpravodajství a jeho implementaci do RDS TMC.

Osobně mám názor, že RDS TMC je doposud pouze velmi omezeně funkční, ale v rámci objektivity přiznávám, že na stránkách http://www.dopravniinfo.cz je signalizace podstatně lepší a úplnější než v době např. před rokem.
Děkuji všem za pozitivní přístup.

Zdraví Tonny
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36663Příspěvek Tonny

Lokalizační tabulky:

Zadavatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Předmět plnění: Datová sada Global Network pro projekt Jednotného systému dopravních informací
Doba realizace: od 2006, v roce 2009 zasmluvněna aktualizace dat do roku 2012
Kontaktní osoba (reference): Ing. Petr Mahdal, náměstek pro silniční databanku

Převzato ze stránky CEDA, http://www.ceda.cz/index.php?option=com ... Itemid=105

Jak z uvedeného vyplývá, LT se zpracovávají už hezky dlouho. Bylo by zajímavé znát názor, jak budou LT po dokončení pokrývat silniční síť - nejde jen o konstatování "dálnice jsou pokryty" - budou pokryty i nájezdy a sjezdy z dálnic a rychlostních komunikací?

V tomto smyslu vznesu dotaz na organizaci CEDA.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36755Příspěvek Tonny

Vážení, rozumím tomu dobře?

Tedy že RDS TMC už nikoho nezajímá A JEDINÉ, NA ČEM SE TU SHODNEME JE KONSTATOVÁNÍ FAKTU, ŽE JINDE TO FUNGUJE LÉPE?
Kde jsou ti, kdo nadávali dva roky na RDS TMC a teď, když je možnost vést seriozní debatu jste všichni potichu?
To není nikdo z vás schopen napsat, co od RDS TMC očekává? Pokud ano, prosím ozvěte se, pokud ne, pak si myslím, že debaty o RDS v tomto vlákně nemají smysl a je to zralé na smazání.

V posledním e-mailu pan Zvára píše, opakuji a cituji:
"Můžete na fóru sestavit skupinu otázek, na které by měla speciální sekce RDS-TMC na http://www.dopravniinfo.cz odpovědět. Pokusím se informace zde připravované rozšířit i o odpovědi na některé další Vaše otázky. Ale definovat si cílový stav pro Vás přijatelný považuji za základní."

Toto je tema k diskusi - tedy definice cílového stavu a konkretní poznatky k současné úrovni systemu RDS TMC.

Zdraví Tonny
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Uživatelský avatar
freewall
Příspěvky: 1861
Registrován: 3.2.2007, 18:39
Bydliště: od Kladna

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36756Příspěvek freewall

Když to vztáhnu na sebe - ano i já jsem se tady ptal, proč to u nás nefunguje, resp. blbě, když to jinde funguje. Ale to vycházím ze zdejších informací, které se zde dočtu. Chápu, že pokud někde dojde k nějaké kritické situaci, nehodě ap., tak to tam nemůže hned být, ale jsou tu popisované případy, kdy delší dobu již ta překážka tam není a přesto RDS-TMC signalizuje problém nebo naopak. Já toho v posledních letech už toho moc nenajezdím, tak praktických zkušeností (špatných) mám minimum.

Takže asi bychom se měli ptát:
1) Co můžeme udělat pro to, aby informace byly v JSDI okamžitě - jako třeba "zelení andělé" - kam volat ap.
2) Zda něco dělá JSDI , aby to skutečně byl "jedmotný systém". Co pro to může udělat normální člověk - existují poslanci, existuje facebook - prostě vyvíjet různý tlak, kdo je schopen skutečně systém ujednotit - pokud tedy je ještě co spojovat (nemyslím teď soukromé rozhlasové staanice), protože jsem tu snad četl, že snad čerpají i z ČRo 1

Jinak asi moc nových věcí tady nikdo nevymyslí, protože tvoje analýza a syntéza problému byla a je dokonalá a není co dál dodávat - to je bez lichocení - protože ne každý má takový přehled jako ty
Sygic, TT One mobile
v Huawei Ascend Mate 7 Android 6.0 MM
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36760Příspěvek Tonny

Pokusím se zformulovat cíl použití RDS TMC:

Finálním cílem je v dané lokalitě přenos dat s dopravními informacemi do navigací v takovém množství a obsahu, aby navigace v případě dopravního omezení - začátku nebo konce události - dokázala zvolit jinou, výhodnější /zřejmě časově kratší/ trasu a aby tato nově zvolená trasa byla vzhledem k dané časové poloze a dopravní situaci relevantní.

K tomu je třeba spousta navzájem prolínajících se událostí, kroků, v neposlední řadě lidí a technických prostředků. Jak se zdá, ne všechno v tomto řetězci událostí umožňuje použití RDS TMC v navigacích k navigování. A zdaleka ne všechno padá na vrub NDIC, potažmo pana Zváry coby koordinátora NDIC.


Z dostupných materiálů na webu, z informací od pánů Zváry a Topinky bylo v podstatě na mnohé zodpovězeno, některé otázky zůstávají stále otevřeny.

Co se týká získávání dopravních informací - zde jsme poukazovali na nemožnost aktivního zapojení řidičů. Až před nedávnem bylo sděleno panem Zvárou, se cituji: „…v současnosti využívají především informací dopravních zpravodajů Českého rozhlasu. NDIC má i vlastní bezplatné telefonní číslo, které se připravuje k použití.“

Data o dopravních omezeních, které NDIC dodávají „INSTITUCE“ /záchranné složky, Policie, Městské, Krajské úřady a další zde neuvedené/ mají v poslední době podstatně lepší kvalitu než tomu bylo dříve – viz mapa na stránce http://www.dopravniinfo.cz, kde je signalizace omezení dopravy ve velmi přijatelném stavu
/jediné co vadí je šedá barva popisu po otevření infookna o omezení, málo čitelné/.
Bohužel, stále není tento „sběr dat“ ideální – hlavně, když je někde aktuálně začátek nebo konec omezení /platí i pro dlouhodobé uzavírky/. Zřejmě ne všechny zainteresované Instituce považují info o události za důležité.

Je jasné, že po vzniku nebo ukončení dopravního omezení /např. nehody/ se tato informace musí do NDIC nejdříve doručit, pak ověřit, zavést do systému a odvysílat. To trvá určitou dobu, takže vždy bude situace, že část řidičů do daného úseku vjede, aniž by bylo cokoli signalizováno. Určitou dobu vezme vyhodnocení situace na místě události, vyhodnocení v NDIC, zavedení do systému a také odvysílání. Někde bylo uvedeno, že „smyčka RDS TMC dat“ má cca 12,5 minuty – tedy se dá říct, že maximální doba k signalizaci je v nejméně příznivém případě zmíněných 12,5 minuty + čas nutný k vyhodnocení a zanesení do systému.

Systém pokrytí signálem RDS TMC tak, jak je koncipován, tedy v podstatě celostátní pokrytí je poněkud nedokonalý. Není třeba vysílat u Plzně informace o omezení u Břeclavi a naopak. pokud to daný vysílací systém neumí, je třeba požadovat změnu.
Stejně tak systém různých dat z různých zdrojů – ideálem by zřejmě bylo, kdyby navigace „uměly“ volbu zdroje, což asi nepůjde – respektive jinde v Evropě to také nejde. Coby uživatel ani nevím, jaký signál od kterého poskytovatele navigace data přijímá a tedy nemohu si jej zvolit. Pokud navolím kmitočet, který „vím a potřebuji jej“ navigace jej držím jen do první ztráty signálu a poté se ladí na „nejsilnější“ signál. Je zřejmé, že navigace si z hlediska odběratele dat RDS TMC přijímá v podstatě „náhodný“ signál a to je zřejmě v rozporu s principem „většího počtu poskytovatelů RDS TMC dat“.

Další věcí je rozpor mezi téměř ideálním stavem signalizace na mapě stránek http://www.dopravniinfo.cz a tím, co signalizuje navigace. Bylo mnohokrát diskutováno a vždy jsme skončili u Lokalizačních tabulek /LT/, které dodává CEDA.
/Doporučuji stránky sledovat - signalizace je zde mnohdy rychlejší než v rozhlase - i když v autě nelze/.

Co je to platné, když LT „umí“ označit úsek zavřené silnice, když „neumí“ zavřít nájezd či sjezd z dálnice – viz aktuálně Brno Centrum D1 – Vídeňská a prakticky každá nehoda na přivaděčích či nájezdech na Dálnici. Jakýkoli problém nelze na těchto komunikacích nelze pomocí RDS TMC signalizovat, LT to „neumí“. Kdo řekne CEDA co je prioritní a co „může počkat“? Je zřejmé, že nemožnost signalizovat zmíněný konkrétní dopravní problém degraduje systém na „nepoužitelný“ – přitom by stačilo mít možnost označit nájezd či sjezd na/z dálnice. Na druhou strnu jsou mnohde pokryty i křižovatky na silnicích 2. třídy, které jsou sice také důležité, ale přeci jen – možnost zavřít nájezd na dálnici je užitečnější. v současné době je nedostatečná hustota LT a si největší brzdou systému RDS TMC.

Obecně tvrdím, že za poslední dva roky došlo k významnému posunu v kvalitě RDS TMC dat pro navigace. Už se nevyskytují fatální „události“ v protisměru na dálnici, podstatně se zlepšila úroveň časového položení signalizace, ať už začátky či konce událostí.
Bohužel, stále trvá stav, kdy se tento systém nedá použít ani jako „poradím řidiči“ – o tom, že by někdo měl odvahu přepnout navigaci do režimu „ Automatický přepočet trasy“ se zatím nedá uvažovat.


Takže shrnutí a otázky:

Je možné zkrátit dobu od vzniku nebo ukončení „události“ do signalizace v navigaci?
Co brání tomu, aby se tato doba minimalizovala?
Jaká je maximální "rozumná" doba, kdy by se událost měla objevit v navigaci, která přijímá RDS TMC signál?
Na jakou minimální dobu sedá prodleva zkrátit, jaká technická a organizační opatření jsou třeba?
Jaká opatření ve smyslu zkrácení prodlevy může udělat koordinátor NDIC, co pro to může udělat řidičská veřejnost?

Proč je RDS TMC technicky /co do lokalizace, co do poskytovatelů dat, co technického objemu dat/ vysíláno tak jak je vysíláno?
Je tento stav vyhovující nebo se pracuje na jiném řešení?
Co pro to může udělat koordinátor NDIC, co pro to může udělat řidičská veřejnost?
Respektive kdo má možnost tuto problematiku ovlivnit?

Jaká je v ČR úroveň LT se zahraničím?
Je možné za současného stavu LT smysluplně signalizovat „omezení a události“ alespoň na Dálnicích, Rychlostních silnicích a přivaděčů k nim, na silnicích 1. a 2. třídy?
Co pro zlepšení stavu může udělat koordinátor NDIC, co pro to může udělat řidičská veřejnost?
Je nějaká možnost, jak pro CEDA stanovit cíl a priority v LT?

Bude RDS TMC v roce 2012, kdy má CEDA nasmlouváno vydání další verze LT RDS TMC v ČR použitelné alespoň tak, jak je běžné v Rakousku, Německu?
Tedy alespoň "poradím řidiči" - když už ne "Automaticky přepočti trasu?


Tolik můj příspěvek k danému tématu. Požádám pana Zváru, aby si tento článek přečetl a aby jak uvedl, pokud to bude vhodné, některé otázky použil do FAQ nq stránkách http://www.dopravniinfo.cz.

Zdraví Tonny
Naposledy upravil(a) Tonny dne 18.5.2010, 9:58, celkem upraveno 1 x.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Uživatelský avatar
freewall
Příspěvky: 1861
Registrován: 3.2.2007, 18:39
Bydliště: od Kladna

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36761Příspěvek freewall

Tonny k tomu asi není co dodat, některé věci jsou pro mne novum
Sygic, TT One mobile
v Huawei Ascend Mate 7 Android 6.0 MM
Uživatelský avatar
fox50
Příspěvky: 885
Registrován: 16.1.2008, 12:29
Bydliště: Praha

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36762Příspěvek fox50

Další věcí je obsah samotných RDS-TMC dat. Pro automatické přepočítání je třeba důležité, kolik minut zpoždění je u nehody nebo zácpy indikováno.

Velmi často se stává že třeba je i problém indikován se "spožděnám 0 min". Navigace potom při přepočtu takovou událost v podstatě ignoruje protože pro ni nepředstavuje časový problém. Není ani žádnou vzácností hláška "Práce na silnici 0 pruhů uzavřeno" což bych ještě i chápal, pokud by to byla práce mimo vozovku (otázka zda takovu zprávou zaplňovat omezené pásmo RDS-TMC), ale potom zjistím že je polovina ulice v reálu rozkopaná. Uznávám že počet hlášení v protisměru se zlepšilo, ale pořád úplně neeliminovalo. Což vidím jako naprosto fatální problém. Takovou informaci raději nemít.Tedy otázka zní, co může CEDA udělat pro to aby s další verzí LT nenastal stejný problém. Protože CEDA vydá novou verzi LT, ale do navigací se tato nová verze dostane za další rok. Pro výrobce navigací není prioritou kupovat LT pro tak malinkej stát jako je ČR. Když to "nějak" funguje. Aby se nestalo že JSDI bude mít nejnvější verzi LT a většina navigací nic nezobrazí.

Já osbně bych třeba rád věděl zda jsou po Praze automatické úseky. U takových úseků by měl systém fungovat bez zásahu člověka, a téměř okamžitě. Třeba taková jižní spojka by takto mohla fungovat. Je pravda že zácpa na jižní spojce je většinou indikována, ale bez udaného času, a jen malá část kolony na konci jižní spojky před Barrandovským mostem. To že zácpa je už od nájezdu ze Spořilovské se již nedovíme. Pokud potřebuju využít její část, a je tam kolona chci to vědět, a ne že je zácpa na JS indikována jen na jejím konci (poslední úsek). Výmluvy typu RDS-TMC neumí lokalizovat konkrétní místo neberu, je prostě potřeba problém hlásit po celé délce zácpy, ono je správně že je celí úsek (od sjezdu ke sjezdu) indikován jako se zácpou i když reálně zácpa začíná třeba až na jeho konci, právě proto abych mohl včas na posledním neucpané sjezdu odbočit.

Chtěl bych vědět, zda existuje zpráva o funkčnosti RDS-TMC na různých přístrojích. Zajímalo by mě jak si jednotlivé značky navigací se signálem RDS-TMC poradily. Jak je tato studie stará. (Navigační SW a mapy se mění téměř každý 3 měsíce). A zda se pracuje na odstranění případných nalezených problémů.

Je někde možnost vidět jaké úseky pokrývají jaké verze LT. Nebo alespoň jaké úseky pokrývá aktuální verze LT? Kdyby něco takového bylo mohl by člověk třeba pomoci, označit místa na mapě která si myslí že by v další verzi LT měla být. Když tak o tom přemýšlím, myslím že by to docela sedělo jako vrstva na serveru dopravniinfo. Kdyby tam byla vrstva která by zobrazovala to co se právě vysílá do RDS-TMC, mohl by člověk porovnat s tím co má na navigaci, a hned by věděl zda je problém na straně JSDI nebo na straně navigace. :) Ani si neumím představit jak hrozná to musí být práce projít každou silnici, a zamyslet se zda ji do LT uvést nebo ne, a jak aby se dalo indikovat co nejvíce možných variant problémů a nezahltit tím LT.

Musím uznat Tonny že jsi třída, obul jsi se do toho moc dobře, doufám že to k něčemu bude. Jenom tak pro zajímavost, kdo by se chtěl do JSDI centra podívat? Kdyby byla organizovaná návštěva tak se hlásím jako účastník.

Díky :)
TomTom Go920 app: 9.510 + 8GB SD + RDS-TMC 4V00.010.2
Mapa: Europe 930.5563
TomTom Home 2.9.7.3256
Škoda Octavia 4x4 1.8T, 110 KW
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36763Příspěvek Tonny

Ano foxi, máš pravdu - je velký problém, pokud "událost" nemá udánu dobu zdržení.

Pak, jak správně uvádíš nemá NAVIGACE co přepočítávat, protože z pohledu zdržení se nic neděje.
Proto by každá zadaná událost, u které to povaha umožňuje - tedy nehoda, kolona, spadlý strom, neprůjezdný železniční přejezd atd. měla mít udánu pro začátek jakoukoli dobu zdržení různou od nuly /defaultně např. 5 min/ a tato se může postupně upřesňovat podle skutečně odhadnuté doby odstranění problému.

Můj názor je, že RDS TMC by měla indikovat jen události, které mají vliv na trasu /uzavírky/, nebo na zdržení /kolony, nehody/. Neopotřebuji indikaci omezení na 80km/h na dálnici, když sečou trávu - na to jsou dopravní značky a ne navigace. Irituje mne, když jedu z prahy přes Brno domů, od Brno západ až na Brno jih kolona jedoucí 30 km/h nebo stojící a navigace mlčí - v tomto vidím problém.

Co se týká různých "automatických" předávání dat do systému, jsem skeptik. Pravdou je, že novější světelné křižovatky umí vyhodnocovat přepínání volných směrů podle síly dopravních proudů, ale pochybuji, že by tato zařízení byla jakkoli kompatibilní a že by NDIC umělo tato data zpracovat.
Stejně tak by mohl být požadavek na automatické zpracování dat z kamer na dálnicích nebo z bran mýtného a podobně - pokud vůbec ano, pak si myslím, že jde o hodně vzdálenou budoucnost.
Na druhou stranu, třeba si někdo uvědomí, že bez aktivního automatizovaného řízení dopravy se do budoucna /hlavně v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci - obecně na přivaděčích do velkých měst/ neobejdeme a že se tyto možnosti dříve či později do systemu budou dopracovávat.
Dovedu si představit, že mi navigace v budoucnu přepočte trasu a povede mne z Brna do Prahy namísto přes Nuselský most přes nově budovaný jižní obchvat a to bez zásahu lidské obsluhy, jen tím, že "něco" vyhodnotí delší trasu jako časově rychlejší /hodně jsem to zjednodušil, ale jde o princip, ne o konkretní příklad/.

Co se týká LT - rozlišujme, co je schopno NCDI ovlivnit a co ne - pokud bude mít NCDI nejnovější LT a výrobci ne, pak je to holt smůla, ale pořád je to "lepší", kdyby v navigacích byly nové LT a NCDI je nemělo.

Co se týká rozdílu zobrazování jednotlivých typů navigací - myslím si, že nejde ani tak o verzi navcore, ale spíše v tom hraje roli verze LT, zde mne napadá jen jedna věc - a sice požádat Marka Lutonského z http://www.navigovat.cz, který se podobnými testy zabývá na vysoké úrovni.

LT v současné době neexistují jako vrstva do mapy, je to soubor lokací, tedy číselných kodů, viz odpověď pana Topinky, kterou jsem i s obrázky dal asi 14 dnů zpět v tomto vlákně. Zkus se na to podívat http://www.poi.cz/phpbb/viewtopic.php?f ... =30#p36592 .

Musíme se smířit s tím, že vždy bude prodleva od události do signalizace a že LT nebudou nikdy tak podrobné, jak by bylo třeba. Ale je možné tyto věci vhodně eliminovat znalostí funkce a činnosti systému, a také tím, že se zodpovědní dozví, co řidičům na systemu vadí nebo co systému chybí. A to je smysl těchto debat.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Uživatelský avatar
fox50
Příspěvky: 885
Registrován: 16.1.2008, 12:29
Bydliště: Praha

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36764Příspěvek fox50

Momentálně si myslím, že nejvíce by problému pomohla ona RDS-TMC vrstva na dopravniinfo.cz, která by zobraozvala aktuálně vysílané zprávy do rádia. Navíc je to z pohledu koordinátora nejmenší zátěž protože je to na jeho píšečku. :)

Hodně lidí si stěžuje že nějaká událost v RDS-TMC není, a nevíme zda je problém v LT navigací, nebo že je JSDI prostě nevysílá.
Kdybych mohl porovnat to co JSDI vysílá s tím co mi navigace skutčně zobrazuje ( :koul: po 15 min čekání abych věděl že mám +/- všechny zprávy stažené). Mohl by konečně padnou nějaký výsledek, zda je problém v neschpnosti událost do RDS-TMC dostat, nebo je v navigaci (staré mapě a v ní staré LT).

Tím bych začal, a ukáže se, jaké navigace, mají jaký problém co zobrazit s jakou verzí mapy.
(To je hrozná všeříkající věta :mad2: )


p.s.:Tonny, to co tady píšu bude tebou nějak formulováno do dotazu pro pana Zváru? Nebo máš nějaké info o tom že si to tu přečte?
TomTom Go920 app: 9.510 + 8GB SD + RDS-TMC 4V00.010.2
Mapa: Europe 930.5563
TomTom Home 2.9.7.3256
Škoda Octavia 4x4 1.8T, 110 KW
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36765Příspěvek Tonny

V dotazech a požadavcích na pana Zváru, obecně na NCDI vycházím z toho, co již bylo řečeno nebo psáno.

Takže počítám s tím, že bude nová verze stránek http://www.dopravniinfo.cz, kde bude samostatná sekce RDS TMC,
dále že bude zavedena bezplatná telefonní linka na NCDI pro hlášení dopravních potíží.
Myslím, že do spuštění těchto věcí je třeba vyčkat. Mám názor, že když tu pan Zvára zmínil nové stránky a linku, že to bude "v dohledné" době.

Mimoto jsem jak e-mailem, tak přes rozhraní na http://www.dopravniinfo.cz poslal panu Zvárovi žádost o nahlédnutí na toto vlákno fóra. Mám pocit, že pan Zvára sem nahlíží a i když nám nebude zde obšírně odpovídat, tak se přes zmíněné rozhraní na stránkách odpovědi dočkáme.

Dostal jsem od něj několik e-mailů , ve kterých velmi vstřícně komunikoval.

ŽÁDOST PRO KOLEGU JIRÁSKA:

Prosím, tu anketu o návštěvě NCDI z loňska navrhuji zrušit, je to neaktuální a dát ji nově sem, nahoru nad vlákno.
pokud by nás bylo 15-20, myslím, že by se exkurze mohla uskutečnit.
Navrhuji text ankety:
Zúčastním - nezúčastním se exkurze v NCDI v Ostravě. Pokud si vzpomínám z loňska, šlo by o termín všední den, tuším se mluvilo o "některém" úterý.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Gumídek
Příspěvky: 5640
Registrován: 18.10.2006, 4:26

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36766Příspěvek Gumídek

Jsem pro. Jen by to někdo musel zorganizovat. Myslím nákup lístků atd....protože jsme chtěli jet pendolinem, tak koupit lístky dopředu s dostatečným předstihem...
Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36767Příspěvek Tonny

Nehledejme v organizaci problém
- prostě požádám pana Zváru o termín
/3 týdny předstih, aby si to každý mohl zařídit/
a kdo bude chtít /moci/ se zúčastní.
To je celé...
Jen bych rád znal počet zájemců, aby tam nakonec nejeli dva, tři...
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Tonny
Příspěvky: 803
Registrován: 28.8.2007, 15:21
Bydliště: Absurdistán

Re: Vysílání TMC v ČR

Příspěvek: # 36779Příspěvek Tonny

Vážení kolegové,

na níže položené otázky jsem dostal od pana Zváry odpověď.

Přetiskuji v plném znění, bez textových úprav. Jen někde upravím řádkování pro větší přehlednost a tučně vyznačím otázky, mé poznámky doplněny
kurzívou:

Citace:

Dobrý den, odpovědi přímo v textu

Děkuji a zdravím

Jaroslav Zvára
koordinátor realizace Jednotného systému dopravních informací pro ČR
Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR a ŘSD ČR
603505855, jzvara@volny.cz


XX Kdy budou nové stránky http://www.dopravniinfo.cz spuštěny?
V současnosti probíhá finalizace těchto stránek a závěrečné testování. V průběhu dnů až jednotek týdnů (zatím není stanoven přesný datum) budou stránky vypublikovány v beta verzi pro veřejné testování a připomínky odkazem ze stávajících stránek http://www.dopravniinfo.cz
Po vyhodnocení připomínek a jejich zapracování pak budou tyto stránky uvedeny do trvalého běžného provozu.
Těším se a předpokládám, že jak bylo dříve uvedeno, sekce RDS TMC na nové verzi stránek bude přínosem a pomůže odlišit to, co NCDI identifikuje jako dopravní problém a to, co navigace, tedy RDS TMC v daný moment nezobrazuje.

XX Je možné zkrátit dobu od vzniku nebo ukončení „události“ do signalizace v navigaci?
Od vzniku události se dějí následující procesní kroky
u událostí typu nehoda, požár, překážka, atd. (obecně neplánovaná dopravní situace)
- vznik DN
- telefonát na tísňové linky IZS 150, 155, 158
- zpracování informací operačním důstojníkem nebo dispečerem
od hasičů máme vše okamžitě a automaticky z celé ČR
od záchranky máme vše okamžitě a automaticky z několika krajů, další kraje se postupně připojují
od Policie ČR máme informací stále více, avšak doba trvání přenosu má s ohledem na způsob předávání informací stále rezervy
od řidičů máme informace v závislosti na tom, kdy je zavolají
- ověření popř. doplnění informace na NDIC - to je v řádu desítek vteřin
- publikace informace v navigaci na službě "JSDI a CRo" jde automaticky a okamžitě
- načtení informace do navigace je dána typem navigace, kvalitou příjmu, existencí pokrytím lokalizačních tabulek, množstvím informací ve frontě atd.
Zde mi chybí informace o délce "smyčky" RDS TMC - tedy za jak dlouho po zadání informace do systému se tato dostane do vysílání, ihned, až na ni mezi jinými, dříve zadanými informacemi "přijde řada", kdy?

u událostí typu uzavírka, práce na silnici (obecně plánovaná událost)
- vydání rozhodnutí příslušným úřadem nebo rozhodnutí správce komunikací
- informace do systémů NDIC včetně geografické lokalizace v mapě
- ověření skutečné doby uzavírky nebo zahájení a ukončení prací oprav a údržby

XX Co brání tomu, aby se tato doba minimalizovala?
Systém postupně optimalizujeme na úrovni NDIC a ŘSD ČR. Některé ostatní složky lze ovlivnit jen v dlouhodobé perspektivě.
U neplánovaných událostí
- změna systému a procesních kroků při předávání informací od Policie ČR (nejlépe automaticky jako u HZS a záchranky), úprava způsobu kódování do Alert-C. Pro dálnice a rychlostní silnice se připravuje nový systém IS dálnice, který by mohl tento problém z větší části řešit a informace od PČR předávat rychleji.
- rozvoj systému sběru informací od řidičů, což se připravuje v souvislosti s další etapou rozvoje http://www.dopravniinfo.cz
- lepší kategorizace informací na naléhavé, méně naléhavé a normální
- stanovení jednoznačné koncepce a koordinace služeb - národní obsah, několik lokálních obsahů a příhraniční obsah, což je v možnostech Českého rozhlasu, legislativně upraveno RDS-TMC není
Viz dále poznámka k délce provozu a neujasněné koncepci

U plánovaných událostí
- uzavírky - je někdy problémem skutečný termín uzavření (znovuotevření), což je povinností hlásit zhotoviteli a ne vždy to tak dělají, to je postupný proces vysvětlování důležitosti takového postupu,
- práce oprav a údržby - problémem je skutečný termín omezení s ohledem na nutnost postavení (zbourání) opatření a stanovení času

U intenzit provozu
- budeme v krátkém čase publikovat informace tam, kde jsou automatické detektory a možnost výpočtu charakteristik dopravního proudu (do konce roku D2, D1, D5)

XX Jaká je maximální "rozumná" doba, kdy by se událost měla objevit v navigaci, která přijímá RDS TMC signál?
Nelze uvést, každý případ je jiný. Závisí na které složky tam jednou a jak vypadá situace na místě, vždy je prioritou záchrana životů a minimalizace škod a pak dopravní informace.

XX Na jakou minimální dobu sedá prodleva zkrátit, jaká technická a organizační opatření jsou třeba?
Viz výše, vše je závislé na tom, kdy informaci dostaneme a od koho. Proces od vzniku události do první možnosti její publikace je v řádu minut. Může to být o jedu dvě minuty dříve, ale vždycky to budou minuty.

XX Jaká opatření ve smyslu zkrácení prodlevy může udělat koordinátor NDIC, co pro to může udělat řidičská veřejnost?
Viz výše, hodně by pomohlo koordinované vysílání služby, jen vyhledávání dostupné služby podle síly příjmu přístroji trvá a vzniká tak další časová prodleva. Prvotní informace bude z logiky věci občas nepřesná a tedy občas i nesprávná. Na místě není v tu chvíli nikdo, kdo by mohl poskytnou informaci přesnou a správnou. To je třeba si uvědomit. Nejprve je třeba časový interval pro vznik, zpracování a publikování (vysílání) informace, po té= zveřejňujeme nepřesnou a někdy i nesprávnou informaci, která se postupně zpřesňuje. Tak je to ve všech systémech a ve všech zemích. Postupné vybavování komunikací telematickými systémy pomůže některé informace zkvalitnit a zrychlit, protože lidský faktor je vždy možným zdrojem chyb a zpoždění.

XX Proč je RDS TMC technicky /co do lokalizace, co do poskytovatelů dat, co technického objemu dat/ vysíláno tak jak je vysíláno?
Dotazu nerozumím, technický způsob vysílání RDS-TMC je dán evropskými normami ČSN ISO 14819 1-4 a využíváme SW GEWWI jako většina zemí Evropy. Lokalizace je dána hustotou lokalizačních tabulek, což je v kompetenci společnosti CEDA.
Zde bylo myšleno právě rozdělení na více poskytovatelů dat, různé okruhy, i to, že systém neumí vysílat data RDS TMC lokalizovaně /Plzeň vysílá omezení u Břeclavi a podobně/.

XX Je tento stav vyhovující nebo se pracuje na jiném řešení?
Jiné technické řešení není možné. Je možno koordinovat obsah vysílaných služeb, což je v možnostech Českého rozhlasu. Koordinovaný obsah několika navazujících služeb by poskytlo lepší pokrytí a lepší možnosti obsahu a příjmu dopravních informací. Jsme však schopni ovlivnit jen službu JSDI a CRo.

XX Co pro to může udělat koordinátor NDIC, co pro to může udělat řidičská veřejnost?
Koordinujeme další rozvoj JSDI s ohledem na zvyšování aktuálnosti a pravděpodobnosti správnosti dopravních informací. Jednáme s Policií ČR, záchrankami v některých krajích a s dalšími dodavateli informací, realizujeme sběr informací od řidičů, průběžně jednáme s Českým rozhlasem atd. Ne všechny věci je možno ovlivnit přímo, v některých případech je to jen a jen na vlastním rozhodnutí příslušných orgánů, organizací a institucí.
Řidičská veřejnost se může aktivně zapojit do připravovaného systému sběru informací od řidičů.
A v případě uzavírek jsou řidiči jedinými, kdo mohou kontrolovat stav na komunikaci se stavem na novém dopravniinfo.cz. Jiná možnost neexistuje. V tom mohou pomoci řidiči hodně.
To platí i u dopravních nehod a dalších událostí. Operátor NDIC na silnice nevidí (s výjimkou kamerových systémů na některých místech). Řidiči jsou naše oči.
Hodně si slibujeme od zavedení linky, nejsem si jistý, zda se ze Zelené vlny vše, co je relevantní dostane do NDCI. v této souvislosti se domnívám, že NDCI by mělo "dát o sobě vědět" a spustit kampaň, kde by se veřejnosti dalo na vědomí, že s informacemi řidičů pracuje a počítá. Možná by si lidé uvědomili, že volat do komerčních rádií info např. typu "v levém pruhu na dálnici je pneumatika" je nesmysl - taková informace chce řešit ihned a ne až má komerční rádio čas na dopravní zpravodajství.

XX Respektive kdo má možnost tuto problematiku ovlivnit?

Viz výše

XX Jaká je v ČR úroveň LT se zahraničím?
To je otázka na společnost CEDA.

XX Je možné za současného stavu LT smysluplně signalizovat „omezení a události“ alespoň na Dálnicích, Rychlostních silnicích a přivaděčů k nim, na silnicích 1. a 2. třídy?
Na D a R nepochybně ano, na silnicích I. třídy a průtazích měst také. Ostatní závisí na hustotě pokrytí LT viz předchozí dotaz.
Zde byla mojí chybou nejasně formulovaná otázka, dotaz směřoval na to, zda jsou pro účely NCDI LT dostatečně podrobné či ne. Viz další otázka, z které to vyplývalo:

XX Je nějaká možnost, jak pro CEDA stanovit cíl a priority v LT?
To je dotaz na CEDA nebo ŘSD ČR.
Nakontaktuji v této věci společnost CEDA.

XX Bude RDS TMC v roce 2012, kdy má CEDA nasmlouváno vydání další verze LT RDS TMC v ČR použitelné alespoň tak, jak je běžné v Rakousku, Německu?
V některých okolních zemích RDS-TMC pokrývá pouze dálnice a rychlostní silnice. Záleží na definitivní koncepci, která bude pro ČR realizována, tedy zejména na rozhodnutí Českého rozhlasu. Myslím, že bychom měli chtít více.
Zaráží mne, že i po několika letech /už v roce 2006 to dle dostupných informací bylo ve vládě/ není stanovena definitivní koncepce.

XX Tedy alespoň "poradím řidiči" - když už ne "Automaticky přepočti trasu?
Pro Přepočti trasu dodáváme pouze dopravní informace, jak trasu navigace počítá je na jejich schopnostech, mapových podkladech a interním SW a to se typ od typu navigace méně nebo více výrazně liší. Plánujeme jednání s dodavateli navigací, aby měli oni aktuální informace o parametrech vysílaných informací.
Zde bylo myšleno, zda jsou data dodávaná systemem RDS TMC pro navigaci pro přepočet trasy dostatečná.

Nezbývá, než panu Zvárovi poděkovat. Zřejmě jsme vytěžili maximum možných informací. Je otázkou, zda byly všechny otázky vyčerpány z hlediska možných dopadů na praktické využití systému RDS TMC. Některé odpovědi jsou hodně vyčerpávající téma, u některých otázek jsem očekával více podrobností.

Nevím , kam až dosahují možnosti pana Zváry coby koordinátora NCDI - zřejmě se mylně domnívám, že má možnost ovlivnit i věci, které se systémem souvisí, ale nespadají přímo pod NCDI. Tak jsem například očekával, že se dozvím více o tlaku na CEDA ve smyslu praktičnosti LT, o tlaku na ČRo ve smyslu vysílání ne toho, co chce ČRo, ale co potřebuje NCDI, respektive přeneseně široká veřejnost
Jak se zdá, přes dobu, po kterou se systém RDS TMC používá není dosud jasná koncepce - přiznám se, už jsem uvedl o odstavec výše, mylně jsem se domníval, že koordinátor koordinuje vše, co je pro provoz systému potřebné. Jak se zdá, možnosti NCDI, potažmo pana Zváry jsou v tomto směru poněkud nedostatečné. Zřejmě základním prvkem je to, že chybí legislativa.

Pane Zváro, děkuji Vám jménem svým /Tonny/ a jménem návštěvníků serveru http://www.poi.cz za Váš čas, odpovědi a vysvětlení. Pokud se podaří dát dohromady skupinu na exkurzi, velmi rádi Vaší nabídky využijeme, budeme Vás v této věci kontaktovat. Ještě jednou, velké díky.
zdraví Tonny,
Není všechno zlato, co se třpytí a nemusí být všechno pravda, co je některými na foru psáno...

Odpovědět